Rekordní aukce pro kočičí útulek

Cena obrazu pro kočičí útulek se vyšplhala na 27 tisíc

„Celý projekt funguje, propojuje lidi a vede je k zamyšlení i větší všímavosti,“ říká Romana Štrynclová

Pepinka se svým obrazem

Patnáctá aukce pro Konec toulání byla výjimečná ve více ohledech. Uskutečnila se v rámci festivalu Literární Františkovy Lázně (LFL) s vyhlášením v česko-německé verzi a obraz kočky Pepinky se podařilo vydražit za rekordních 27 tisíc korun. I osud „hrdinky“ z obrazu je neobyčejný. Ač starší obyvatelky útulků mívají obecně menší šanci získat nový domov, Pepinku adoptovali mladí manželé jako čtrnáctiletou.

Alena Vávrová, Hana Maciuchová, Romana Štrynclová, Zbyňka Šolcová

„Spojení s LFL představuje jisté vyvrcholení mé spolupráce s básnířkou Alenou Vávrovou. Díky tomu, že vernisáž s vyhlášením aukce festival odstartovala, měli jsme možnost po dva večery zažít Hanu Maciuchovou, která se stala tváří 21. ročníku festivalu i laskavou kmotrou obrazu Pepinky,“ komentuje událost Romana. „Přibližně 14 dní před koncem aukce jsme se ocitli na poměrně vysoké částce 19 tisíc korun, ovšem v posledních minutách před půlnocí se začalo přihazovat a konečná částka se vyšplhala na neuvěřitelných 27 tisíc,“ dodává Romana.

Překvapivé bylo, že obraz v dražbě nakonec získali manželé Čmokovi, kteří právě Pepinku adoptovali. „Pepču si zamilovali asi tak na 150 procent – nejen na obraze, ale i fyzicky – a Pepča se určitě bude prohlížet každý den z postele. Mám obrovskou radost. Moc děkuji všem zúčastněným, zejména Janě Peltrámové, která náš útulek doporučila, Romaně Štrynclové, že tak krásně Pepču namalovala, Alence Vávrové za krásnou básničku, chebskému infocentru, kde se konala výstava, i všem dražitelům,“ vyjádřila se majitelka útulku Alexandra Jančová. Za získané peníze vznikne v útulku v Kraslicích nová voliéra pro kočky, aby se mohly celé dny vyhřívat na sluníčku.

A co na to manželé Čmokovi? „Jsme moc rádi, že jsme mohli této kočičce udělat hezké stáří, ona nám to vrací svou láskou každý den. Co se týče obrazu, cena byla vyšší, než jsme původně plánovali, ale obraz Pepinky prostě musí být u nás doma. A hlavně jsme tím mohli pomoci tomu, aby se kočičky v Kraslicích měly ještě lépe,“ vzkazují.

V letošním roce připravila Romana Štrynclová celkem tři aukční výstavy – pro Světlušku Svitavy, LuckyCats v Brně-Ostopovicích a právě Konec toulání v Kraslicích. Jako kmotry postupně oslovila a pro projekt získala Janu Musilovou, manželský pár Pavlu a Dušana Vitázkovy a Alenu Vávrovou. Momentálně pracuje také na nové řadě olejomaleb MaléKočky. „Jsem nabitá nápady na další obrazy a nevím, který realizovat dřív. Je to skvělý pocit,“ přiznává Romana. Stejně tak ji těší fungování její autorské kočičí galerie FELIDAE v prostorách Cafe&Wine v Adamově.

V roce 2019 by výtvarnice ráda zrealizovala aukční výstavu pro Tlapky Mochov, pro které ztvární kocoura Huberta. Jak podotýká, proces od oslovení útulku až k finální akci bývá zdlouhavý.

„Během zatím poslední aukce jsem si uvědomila několik věcí – velkou podobnost osudů zvířat s osudy lidí. Neměli bychom zapomínat a přehlížet žádného živého tvora, všichni budeme jednou staří a nemoc nás může zastihnout kdykoli. Mám ohromnou radost z vydražené částky a ještě větší z toho, že celý projekt funguje, propojuje lidi, vede je k zamyšlení i větší všímavosti,“ bilancuje letošní rok 2018 v předvánočním čase brněnská výtvarnice.

Více na www.stryncl.cz

KDO JE ROMANA ŠTRYNCL

Rodačka z Brna, která v roce 1991 získala tituly Miss Morava a Miss Sympatie. Poté se nevěnovala modelingu, ale coby „zběhlá“ studentka architektury setrvala v umělecké oblasti. Byla spoluzakladatelkou prvního umělecko-obchodního centra „Zadní trakt“ (Brno, 1993), své výtvarné nadání promítala do módních návrhů pod značkou „Romy Rose“ (šaty z jejích kolekcí si vybrala např. i Chantal Poullain), pořádala společenské akce a spolupracovala s modelingovými agenturami jako choreografka.

V současné době především maluje. V její tvorbě převažují oleje, ale ráda se vrací i k perokresbě a akvarelu. První dvojvýstava olejomaleb se uskutečnila 1. listopadu 2001 v Galerii Milana Zezuly v Městském divadle Brno a kavárně Galeryje (Brno, Lidická). Od roku 2011 působí jako kurátorka v několika galeriích. Cit pro výtvarno projevila i v sérii gastronomických večerů s názvem KULINARIUM, v nichž se snoubí lahodné pokrmy s vernisážemi výstav. KULINARIA pořádá od roku 2o12 a zatím má na svém kontě 3o tematických menu. Úzce spolupracuje s kočičími útulky, pro které ve spojení s výstavami od roku 2o14 pravidelně organizuje aukce kočičích obrazů. Ve prospěch útulků už vydražila své olejomalby za více než 1oo tisíc korun.

Téměř všechny Romaniny výtvarné projekty vznikají v úzkém propojení s texty mnoha forem (básně, povídky, symboly). Pro obrazy z cyklu „Královny slz a ostružin“ (2o11) se staly inspirací básně ze stejnojmenného almanachu současné ženské milostné poezie, v němž publikovalo svou tvorbu 44 současných českých básnířek. Almanach uspořádala k vydání spisovatelka Sylva Lauerová, Romana je autorkou obrazu, který tvoří obálku knihy.

Od roku 2013 pracuje na souboru kočičích olejomaleb. Výstavy bývají spojené se zmiňovanými dražbami pro kočičí útulky. Stále se rozrůstající kolekce nese název „Souhvězdí Bohumila Hrabala“ a náleží k ní i básně Aleny Vávrové. Ta se s Bohumilem Hrabalem osobně znala a jako jediná v historii obdržela cenu z jeho nadace.

V roce 2014 se zrodil projekt „KOČKA DENNĚ“, soubor 365 perokreseb. Výběr z této série byl prezentován na mezinárodní výstavě v Nové Manéži v Moskvě „Котики в Манеже – Pussycats at the Manege“ (2o14/ 2o15), jež poukazovala na fakt, že kočky vždy tvořily nedílnou součást výtvarného umění. Některé perokresby doplnily texty v almanachu KOČKOVÁNÍ, jeho obálku zdobí obraz „P. D.“  Pro Kočky SOS Hodonín byl na rok 2o16 vydán první Romanin autorský a zároveň sponzorský kalendář s kočičími i lidskými jmény.

Od léta 2016 rozšiřuje kolekce „ZeMě“ a „ZeMěKočky“, útržky poskládané z cest, pocitů a snů. V souboru „ZeMě“ se objevují olejomalby rytíře, králíčka i fotbalový míč a nechybí ani všudypřítomné kočky. Jako malý kvíz jsou ukryty v každém obrazu. V „ZeMěKočkách“ pak (na větších formátech) hrají kočky hlavní roli. Průběžně vznikají grafiky na motivy básní Aleny Vávrové a také práce ze souboru „BÁBY“, což jsou variace na téma jedné konkrétní básně.

Gurmánský projekt KULINARIUM dal vzniknout souboru grafik „Kuliohlédnutí“. Ve zkratce přinášejí vtipné propojení menu a rukopisu autora, který při dané gastronomické akci vystavoval, s nímž Romana tvůrčím způsobem nakládá.

Zatím nejnovějším počinem je založení první autorské kočičí galerie FELIDAE v Cafe&Wine Adamov (srpen 2017), nabízející průřez kočičí tvorbou autorky.

Realizované aukční výstavy pro kočičí útulky:

Brněnský Max – domov pro kočky, z. s., Svoboda zvířat Plzeň – Sekce na ochranu koček, Kočky SOS Hodonín, Útulek Tibet, Kočičí oáza Holubice, Kočky Bohumín, Pražský spolek ochránců zvířat, Kočičí naděje, z. s., Kočičí depozitum Flíček, z. s., Pozor kočka!, Opuštěné kočičí tlapky Brno, Zatoulané štěstí Kroměříž, Světluška Svitavy, LuckyCats Brno-Ostopovice, Konec toulání Kraslice.

Romana v ateliéru (2018)
Show Buttons
Hide Buttons